Blogging: Τα 7 βήματα για ελκυστικά άρθρα
Γράφει: Μαίρη Κάντα, δημοσιογράφος στο jobstoday.gr
Διαβάζεις καθημερινά κείμενα άλλων ατόμων στο διαδίκτυο; Γοητεύεσαι από τις σκέψεις ή τις απόψεις τους; Εύχεσαι να μπορούσες να το κάνεις και εσύ; Και τι κάθεσαι; Η ευχή σου, μπορεί να πραγματοποιηθεί εύκολα και γρήγορα. Διστάζεις; Ηρέμησε και συνέχισε το διάβασμα. Θα μάθεις πώς και γιατί να φτιάξεις το δικό σου blog. Επίσης, θα μάθεις να γράφεις καταπληκτικά άρθρα σε επτά βήματα.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ BLOG
Ο όρος blog εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Προήλθε από την σύμπτυξη των λέξεων web log. Στα ελληνικά, αποδίδεται ως "ιστολόγιο". Είναι ένα διαδικτυακό ημερολόγιο. Τα άτομα που το διαχειρίζονται και γράφουν σε αυτό, ονομάζονται bloggers. Αντίστοιχα, blogging ονομάζεται όλη η διαδικασία. Ο Justin Hall, ήταν ένας από τους πρώτους bloggers.
ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τα χαρακτηριστικά ενός blog είναι τα εξής:
- τακτική ενημέρωση περιεχομένου. Το περιεχόμενο μπορεί να είναι κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο,
- δημοσίευση κειμένων σε χρονολογική σειρά,
- μεγάλη ποικιλία θεμάτων. Υπάρχουν blogs με θέματα υγείας, τεχνολογίας, μουσικής, πολιτικής, τεχνών κλπ,
- σχολιασμός των κειμένων από τους αναγνώστες.
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙΣ BLOG
Αναρωτιέσαι γιατί να δημιουργήσεις ένα blog; Για να ακουστεί η δική σου φωνή! Να εκφράσεις τις δικές σου απόψεις, να γράψεις για αυτά που σου προκαλούν χαρά ή λύπη. Η γραφή, πολλές φορές, λειτουργεί θεραπευτικά και είναι ένα θαυμάσιο χόμπι. Ακόμα, το blogging, βοηθά τους φοιτητές δημοσιογραφίας, να εξασκήσουν περισσότερο την γραφή τους. Είναι ιδανικό για νέες επαγγελματικές ευκαιρίες.
ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Έπειτα, μπορείς να μεταδώσεις πληροφορίες και να βοηθήσεις άλλα άτομα. Σκέψου αν είχες ένα blog μαγειρικής, πόσες γνώσεις θα πρόσφερες στα άτομα που ήθελαν να μαγειρέψουν σωστά. Ω ναι! Το blog σου θα ήταν πολύτιμο για μένα! Δεν θα έκαιγα ξανά το μεσημεριανό μου!
ΩΦΕΛΙΜΟ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Το blog μπορεί να ωφελήσει και την επιχείρηση σου. Συνηθίζεται, πλέον, πολλές επιχειρήσεις να έχουν ένα blog. Για παράδειγμα, εάν έχεις κατάστημα καλλυντικών, στο blog σου μπορείς να ασχολείσαι με θέματα ομορφιάς και περιποίησης. Σε ένα άρθρο, δύναται να αναφέρεις τους τρόπους φροντίδας του προσώπου και να προτείνεις την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων που υπάρχουν στο κατάστημα σου. Έτσι, ο αναγνώστης ενημερώνεται και παράλληλα αποκτάς ένα δυνητικό πελάτη.
ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ BLOG
Σε έπεισα αρκετά; Χαίρομαι! Ήρθε η στιγμή να φτιάξεις και εσύ blog! Το πρώτο που χρειάζεται να κάνεις, είναι να αποφασίσεις με τι θέματα θα ασχοληθείς. Σκέψου τι είναι αυτό που σε εξιτάρει περισσότερο, τι σου αρέσει να κάνεις στο ελεύθερο χρόνο, τι διαβάζεις πιο συχνά στο διαδίκτυο. Τι είναι αυτό που σου δημιουργεί μεγαλύτερη χαρά. Σου αρέσει η ψυχολογία, η γυμναστική; Ξεκίνα ένα blog με θέματα ψυχικής υγείας.
ΕΠΕΛΕΞΕ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ
Στην συνέχεια, αποφάσισε σε ποια πλατφόρμα θα στήσεις το blog σου. Υπάρχουν αρκετές blog hosting ιστοσελίδες. Κάποιες είναι δωρεάν και άλλες όχι. Εάν είσαι νέος blogger, προτίμησε μια δωρεάν πλατφόρμα και αργότερα, επέλεξε μία άλλη. Η blogger.com είναι η πρώτη πλατφόρμα που δημιουργήθηκε το 1999. Ακολούθησε η WordPress που δημιουργήθηκε στις 27 Μαΐου 2003.
ΨΑΞΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ
Όταν επιλέξεις την πλατφόρμα, χρειάζεται να βρεις το όνομα του blog. Κάνε μια μικρή έρευνα γύρω από αυτό. Βρες κάτι που σου αρέσει, είναι εύηχο, ολιγοσύλλαβο, ελκυστικό για τον αναγνώστη και σχετικό με το περιεχόμενο που θα ασχοληθείς. Το "tomagazakithstheiastoulasapotoperisteri", πίστεψε με, δεν είναι καθόλου καλό για όνομα blog. Μη το κάνεις! Και ας σε λένε Τούλα ή μένεις στο Περιστέρι. Αλήθεια! Προτίμησε κάτι άλλο.
ΞΕΚΙΝΑ ΝΑ ΓΡΑΦΕΙΣ
Μόλις βρεις το όνομα, το blog σου ετοιμάστηκε... Σχεδόν... Λείπει το πιο βασικό στοιχείο: τα κείμενα που θα αναρτήσεις. Εδώ, θα αρχίσει για σένα, το μαγικό ταξίδι της γραφής. Είσαι έτοιμος για το πρώτο κείμενο; Η δομή ενός κειμένου στα blogs είναι ο τίτλος, η εισαγωγή, το κύριο σώμα και ο επίλογος.
ΕΠΕΛΕΞΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Για να ξεκινήσεις, πρέπει να επιλέξεις το θέμα του κειμένου. Θυμήσου να γράφεις άρθρα που δίνουν λύσεις στους αναγνώστες. Σε ένα blog ψυχικής υγείας, επέλεξε, για παράδειγμα, να ασχοληθείς με την αγχώδης διαταραχή και τους τρόπους αντιμετώπισης. Σε ένα blog τεχνολογίας, μπορείς να γράψεις τους τρόπους καθαρισμού ενός laptop . Υπάρχουν χιλιάδες θέματα που μπορείς να επιλέξεις.
ΚΑΝΕ ΕΡΕΥΝΑ
Το δεύτερο βήμα είναι η έρευνα. Χρειάζεται να αφιερώσεις τουλάχιστον μια ώρα στο να ερευνήσεις το θέμα που επέλεξες. Αναζήτησε πληροφορίες από άλλα sites, δες αν υπάρχουν πρόσφατες μελέτες ή έρευνες για το θέμα σου, διάβασε τι είπαν άλλοι ειδικοί πάνω σε αυτό.
ΦΤΙΑΞΕ ΤΗΝ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ
Ο "σκελετός" ή το "πλάνο" είναι το τρίτο βήμα. Μόλις διαβάσεις τις πληροφορίες που θα αντλήσεις, γράψε σε ένα πρόχειρο τετράδιο, την δομή που θα έχει το άρθρο σου. Δεν χρειάζεται να γράψεις πολλά. Δύο-τρεις φράσεις για κάθε μέρος του κειμένου. Θα σε βοηθήσει πολύ, όταν συντάσσεις το κείμενο.
ΓΡΑΨΕ ΕΛΚΥΣΤΙΚΟ ΤΙΤΛΟ
Στη συνέχεια, γράψε ένα ελκυστικό τίτλο. Οι αναγνώστες αγαπούν τους καλούς και σύντομους τίτλους. Φρόντισε να είναι σαφείς και περιεκτικοί. Καλό είναι να μη χρησιμοποιείς πάνω από εφτά λέξεις στο τίτλο. Προτίμησε τους αριθμούς. Για παράδειγμα:
- "10 λόγοι για να χωρίσεις πριν το γάμο..."
- "Οι 5 καλύτεροι προορισμοί για ταξίδι του μέλιτος..."
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ ΚΑΙ BULLET POINTS
Θυμήσου, επίσης, να χρησιμοποιήσεις υπότιτλους και στο κυρίως μέρος του άρθρου. Αυτοί βοηθούν τον αναγνώστη να εστιάσει περισσότερο στα πιο σημαντικά σημεία. Γράψε μικρές προτάσεις στο κυρίως μέρος. Χρησιμοποίησε εικόνες και γραφικά για να γίνει πιο ελκυστικό. Προσπάθησε να αποφύγεις να επαναλάβεις τις ίδιες λέξεις. Πρόσθεσε bullet points για καλύτερο οπτικό αποτέλεσμα.
ΜΙΛΑ ΣΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΞΕ ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
Λίγο πριν το τέλος του κειμένου, απευθύνσου στον αναγνώστη. Ρώτησε τον κάτι, παρότρυνε τον να δράσει, άνοιξε μαζί του ένα διάλογο. Πριν δημοσιεύσεις το κείμενο, μη ξεχάσεις να κάνεις μια ανάγνωση και να διορθώσεις τυχόν ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη. Η φωτογραφία συμπληρώνει ένα άρθρο. Φρόντισε να βρεις φωτογραφίες με υψηλή ανάλυση.
Ένα blog θέλει επιμονή και πραγματική αγάπη. Ίσως τα πρώτα κείμενα που γράψεις, δεν είναι πολύ καλά. Αλλά μη πτοηθείς. Όσο εξασκείσαι, τόσο περισσότερο θα βελτιώνεσαι. Μη ξεχνάς ποτέ, να γράφεις με την καρδιά...
Ξεκίνησες να γράφεις κείμενα; Στο jobstoday.gr, μπορείς να βρεις δουλειά ως κειμενογράφος. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις, είναι να δημιουργήσεις εδώ μια αγγελία. Ή μπορείς να βρεις εδώ, αγγελίες για κειμενογράφους. Εάν πάλι, επιθυμείς να προσλάβεις κειμενογράφους για το blog σου, γράψε μια αγγελία προσφοράς.